Projektas „Medijų raštingumo stiprinimas bendruomenėse: kritinį mąstymą ugdykime kartu!“ Šiaulių „Romuvos“ progimnazijoje

Šiaulių „Romuvos“ progimnazijos bibliotekininkė Ala Norvilienė dalyvavo nuotoliniuose mokymuose, kur buvo pristatytas asociacijų „Langas į ateitį“ bei „Viešieji interneto prieigos taškai“ inicijuotas projektas „Medijų raštingumo stiprinimas bendruomenėse: kritinį mąstymą ugdykime kartu!“. Projekto tikslas stiprinti medijų raštingumą, ypač kritinį mąstymą, organizuojant edukacinius renginius ir suteikiant kuo daugiau informacijos mokiniams. Remiantis pateikta mokymuose medžiaga progimnazijos bibliotekoje visą vasario mėnesį buvo vykdomas projektas „Medijų raštingumo stiprinimas bendruomenėse: kritinį mąstymą ugdykime kartu!“.

Mažiausieji projekto edukacijų dalyviai, 2-3 klasių mokiniai, dalyvavo veiklose „Saugus elgesys internete“. Dalyviai dalinosi savo patirtimi: ką dažniausiai veikia internete, su kuo bendrauja, kaip elgiasi, jei juos gatvėje arba internete užkalbina nepažįstamas žmogus, kalbėta į kokias nemalonias situacijas internete yra patekę ir kaip jas išsprendė. Edukacijos metu mokiniai žiūrėjo filmuką, po peržiūros vyko aptarimas: kas yra asmeniniai duomenys, kokių duomenų negalima skelbti viešai, kokios grėsmės gali iškilti paskelbus asmens duomenis, ką reikėtų daryti patekus į nemalonią situaciją. Atlikę užduotį apie asmeninius ir neasmeninius duomenis, ugdytiniai padarė išvadą, kad labai svarbu saugoti asmeninę informaciją. Edukacijos metu mokiniai žaidė žaidimą „Apuoko pamokėlės“, kur turėjo sudėlioti korteles su situacijomis: kiškio neatsargus elgesys internete, kaip iš to pasipelno lapė ir koks kiekvienos situacijos apuoko moralas.

4-6 klasių mokiniai projekto veiklas tęsė gvildendami temas „Asmens duomenų apsauga ir privatumas“, „Saugus elgesys internete“. Daug dėmesio skirta diskusijai apie asmeninės informacijos apsaugą, apie atsargumo priemones savo tapatybei apsaugoti, apie nepilnamečių platinamą informaciją, kuri po daugelio metų gali formuoti neigiamą įvaizdį ir trukdyti karjerai. Po diskusijų mokiniai taisė savo bendraamžio Prano anketą, aptarinėjo, kuriuos duomenis internete skelbti saugu, o kur yra asmeniniai duomenys, kurių jokiu būdu negalima viešinti. Aptarę asmeninius ir neasmeninius duomenis ir jų saugumą, mokiniai išvardino grėsmes, kurios gali iškilti paviešinus savo duomenis. Vėliau grupėse modeliavo įvairias situacijas, kaip tinkamai ir saugiai naudotis internetu, išvengiant potencialių pavojų, kurie gali kilti dėl neapgalvoto elgesio. Veiklos metu išgirstą informaciją ir savo turimas žinias mokiniai pasitikrino dalyvaudami „Kahoot“ viktorinoje, buvo smagu išsiaiškinti, kurie klasės mokiniai daugiausia žino apie saugų ir privatų elgesį internete.

Veiklų tikslas įtvirtinti mokiniams suvokimą, kad informacinės technologijos suteikia plačias bendravimo ir pramogavimo galimybes, kuriomis naudotis reikia sumaniai, atsakingai ir saugiai.

Ala Norvilienė,

Šiaulių „Romuvos“ progimnazijos bibliotekininkė